Frequently asked questions – Questions fréquentes

Yoga, for who?

Everybody, from 7 to 77 years old. Sri K. Pathabis Jois says only « lazy people should not practice! ». Many beginner students come to me to ask if they can practise even though they are NOT flexible at all. OF COURSE ! And I would say even more for that same reason Yoga will be of great help to unblock the body. Slowly, slowly with the practice the body is going to open.

Yoga, what is it for?

Yoga has many benefits:
– On a physical level to unblock the emotional tides of the body coming from the past, to gain a better sleep, to prevent from illnesses, etc…
– On a mental level to succeed in having a greater concentration, to find internal peace, to fight against depression, to diminish addiction, etc…
– On a spiritual level: for those who are interested in this level, Yoga which is not a religion, is a beautiful path to union with the divine or universal force.

Yoga, how often?

At the beginning I advice to start with 2 weekly practices as a minimum, then feeling the benefit of the practice you will naturally feel like doing more… Ideally the traditional text recommend practicing 6 days a week.

Yoga, what to wear ?

Comfortable clothes are recommended. Sport outfits such as jogging bottoms or short for men, leggings or dancing pants for women. You must be barefoot (the socks might make you slip, use them only during relaxation to keep warm).

Yoga, what to eat?

It is highly important to practice on an empty stomach. Allow 3 hours after a meal, 1 hour after a snack such as a fruit. If you feel energyless take a tea with a full spoon of honey 15 minutes before practice. Do not drink during practise, wait ideally 30 minutes after.
It is better to have been to the toilet before practice in order to feel lighter, empty the sinus, have clean teeth as it is written in the sacred text. Avoid strong fragrances.

Yoga, what should I bring?

It is better to have its own Yoga mat, in order not to mix one’s sweat with others. You find them in sport department stores. Some people like to use props such as bricks, bolsters, belts, etc… But there are not compulsory, remember the only fundamental tool is the breath !

Yoga and physical pain?

It is possible that after the first session you feel a slight pain in the body from the muscles being sore since they are not used to the practice. Slowly it will open, pain will disappear, keep on practicing. Sometimes old pain will arise, it will go away as everything. Keep on breathing!

Yoga and women?

Yoga has great benefits for women pre-menstrual pains and to prepare to give birth. In Ashtanga tradition women take a 3 day rest at the beginning of the menstruation. In general listen to the body, don’t practice inversions (head upside down) that could impede the natural flow.

Le yoga c ‘est pour qui ?

Pour tous, de 7 à 77 ans. Le maître Sri K. Pathabis Jois dit seuls « les flemmards ne peuvent pratiquer ! ». De nombreux étudiants viennent me voir au début en me demandant s’ils peuvent pratiquer même s’ils ne sont pas souples… OUI ! Bien au contraire grâce au yoga votre corps va avec douceur s’ouvrir, jour après jour libérer les blocages du corps.

Le yoga c’est pour quoi ?

Le yoga a des nombreux bénéfices :
– au niveau physique pour dénouer des nœuds émotionnels qui relève de traumatismes passés, améliorer la qualité du sommeil, prévenir certaines maladies, etc.
– au niveau mental pour réussir à atteindre une plus grande concentration, trouver une paix intérieure, lutter contre la dépression, diminuer les dépendances, etc.
– au niveau spirituel : pour ceux qui le souhaite, le yoga ,qui n ‘est pas une religion, est un merveilleux chemin pour trouver l’union avec le divin ou la force universelle.

Le yoga, avec quelle fréquence ?

Au début commencer avec deux pratiques minimum par semaine, puis naturellement vous allez sentir le bénéfice de ces pratiques et vous allez vouloir en faire plus… Idéalement les textes anciens recommandent la pratique 6 jours par semaine.

Le yoga, comment s ‘habiller ?

Des habits permettant de faire des mouvements. Des habits de sports type jogging ou shorts pour les hommes, caleçons ou corsaire de danse pour les femmes. Il faut pratiquer pieds nus (attention aux chaussettes, juste en relaxation pour ne pas prendre froid, pendant la pratique elles peuvent nous faire glisser.)

Le yoga, que manger ?

Il est important de pratiquer l’estomac vide, soit 3 heures après un repas, 1 heure pour un en-cas léger type fruit. Si vous sentez un manque d’énergie prenez un thé avec du miel jusquà 15 minutes avant la pratique. Attention boire pendant la pratique n’est pas bon pour le corps, attendez 30 minutes après la pratique.

Le yoga, quel équipement ?

Il est préférable d’avoir son propre tapis de yoga que l’on trouve dans les enseignes de sport ou même dans certaines grandes surfaces. Ainsi on évite de mélanger sa sueur avec celle d’autres pratiquants. Parfois certains peuvent aimer avoir recours à des briques, ceintures et autres props. Toutefois votre outil essentiel reste le souffle !

Il est préférable de pratiquer après avoir été aux toilettes, vider les sinus et laver ses dents comme nous l’enseigne les textes sacrés. Eviter de mettre des parfums trop forts.

Le yoga et la douleur physique?

Il est possible qu’ après les premières séances ont ressentes des courbatures, c’est normal le corps doit s’habituer à la pratique. Le corps au fur et à mesure du temps s’ouvrira à son rythme, réveillant parfois des douleurs psychiques nécessaires à la purification de celles ci. Respirez !

Le yoga et les femmes ?

Le yoga a d’excellent bénéfice chez les femmes, spécialement contre les syndromes prémenstruels. Dans la tradition d’ashtanga les femmes prennent 3 jours de repos au début de la menstruation. De façon générale écouter le corps, et ne faites pas d’inversion qui pourrait perturber les flux.